Az állampolgársági kérelmet a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalhoz való beérkezésétől számított három hónapon belül az illetékes miniszter nyújtja be a köztársasági elnöknek. Abban az esetben, ha az állampolgárság iránti kérelmet a köztársasági elnök kedvezően bírálta el, erről honosítási/visszahonosítási okiratot állítanak ki. Az okiratot a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal küldi meg:
- hagyományos honosítási eljárás keretében szerzett állampolgárság esetén a kérelmező lakóhelye szerinti illetékes polgármesternek,
- egyszerűsített honosítási eljárás keretében szerzett állampolgárság esetén pedig a honosítási kérelemben megjelölt helyre, azaz vagy magyar külképviselet vezetőjének vagy a megjelölt település szerinti polgármesternek.
A polgármester vagy a konzuli tisztviselő az okirat megérkezését követő harminc napon belül értesíti a kérelmezőt az állampolgársági eskü vagy fogadalom letételének időpontjáról és helyéről.
Az anyakönyvvezető gondoskodik az eskü/fogadalomtétel megszervezéséről. Az eskütétel időpontjáról az anyakönyvvezető a honosítási/visszahonosítási okirat megérkezését követően értesítést küld a kérelmezőnek.
Ügyintézéshez szükséges okmányok, iratok:
- a honosított érvényes személyazonosító okmánya és lakcímkártyája, útlevél, tartózkodási engedély
Vonatkozó jogszabályok:
1993. évi LV. törvény a magyar állampolgárságról
125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról